پیوندها

ثبت اختراع توسط عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری مامایی

تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۱/۰۶ ۰۹:۱۹ | تعداد بازدید: 71

معاون آموزش، تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه از ثبت اختراع ايريگاتور (وسیلۀ شستشوی زخم) داراي درپوش استريلِ متصل با قابليت تغيير زاويه توسط پژوهشگران این دانشگاه خبر داد .

دکتر محمد رضا رضائی‌منش با بیان این‌که این اختراع توسط محمدرضا عسکری عضو هیئت  علمی دانشکده پرستاری مامایی و حسین بختیاری دبیر کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه،  با شماره ثبت اختراع  103214 صورت پذیرفته است بیان داشت : اختراع مورد نظر ايريگاتور داراي درپوش استريل متصل با قابليت تغيير زاويه است كه در زمينه تجهيزات پزشكي مورد استفاده قرار می­گیرد . امروزه جهت شست وشوي زخم از محلول‌هاي شست و شوي استريل استفاده مي‌شود و با توجه به ويژگي‌هاي فيزيكي محلول‌هاي شست وشو، استفاده از آن‌ها به‌صورت مستقيم جهت شست‌وشوي زخم دشوار است؛ بنابراین ضرورت وسيله‌اي براي رساندن مايع به‌صورت مستقيم به زخم احساس می­شود .

وی افزود : در اختراع حاضر و ابزار طراحي شده، مشكلاتي كه در ايريگاتورهاي فعلي و ست‌هاي سرمِ بريده شده وجود دارد، كاملاً برطرف شده است. اين اختراع، با درپوش متصل به ايريگاتور در هنگامي كه از ايريگاتور استفاده نمي‌شود از ورود و رشد ميكروارگانيسم‌ها به داخل آن جلوگيري می نماید و باعث پیشگیری از انتقال عفونت به زخم و تسريع در بهبودي می شود و همچنین از قابليت‌هاي ديگر اين اختراع، امكان تغيیر زاويه ايريگاتور در جهات مختلف بوده و اين امكان را به كادر درمان مي‌دهد تا در شست و شوي نواحي مختلف زخم به راحتي از آن استفاده كنند.

ایریگاتور دستگاهی است که در اتاق‌های عمل، اورژانس‌های مراکز درمانی بزرگ و کوچک و هر جا که نیاز به شستشوی زخم و جراحات سوختگی بیمار با مایع شستشو یا سرم باشد و همچنین در آزمایشگاه ها جهت شستشوی وسایل یا خارج کردن مواد مایع از ظروف با درپوش پلاستیکی یا لاستیکی قابل استفاده است.